سردرب حیاط و ساختمان

آشنایی با مراحل ساخت سردرب حیاط و پیشانی ساختمان

سردرب ورودی‌های ساختمان همان‌طور که از نامش پیداست برای مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود. سردرب حیاط و ساختمان علاوه بر زیبایی از درهای حیاط، ورودی‌ها، درهای پارکینگ و درهای کرکره برقی در مقابل آفتاب و باران محافظت می‌کنند تا با گذشت زمان بر رنگ و کیفیت درب تأثیر منفی نگذارد.

اگر می‌خواهید جلوه بیشتری به شکل ظاهری و نمای ساختمان خود به‌ویژه ورودی آن بدهید، توصیه می‌کنیم که از سردرب مناسب برای درب ساختمان خود استفاده کنید. در ادامه این بخش به مزایای سردرب خوب اشاره خواهیم. سردرب ها ورودی ساختمان را زیبا می‌کنند و در برخی از مدل‌ها، کار محافظت روی دیوار را نیز انجام می‌دهند.

امروزه باتوجه‌به توسعه و ارتقا دانش عمومی و تخصصی مردم، سازندگان ساختمان و انبوه‌سازان با هوشمندی سردرب را برای پروژه خود انتخاب می‌کنند که ساختمان را لوکس‌تر و زیباتر جلوه می‌دهد. انتخاب سردرب و درب مناسب برای ساختمان در اولویت است و از موارد مهم و اصلی در نمای خارجی ساختمان می‌باشد. زیرا برای ساختمانی با نمای مدرن، درب مدرن و ساختمانی کلاسیک، درب کلاسیک و همچنین نماهای لوکس یا سنتی (بسته به نوع طراحی ساختمان) درب و سردرب مناسب پروژه استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از سر درب مناسب برای حیاط و ساختمان:

سردرب ها بر اساس نقشه‌های موقعیت مکانی به اشکال و طرح‌های مختلفی ارائه می‌شوند. زیبایی، 100٪ آب‌بندی، عمر طولانی و هزینه مناسب باعث شده است که این سردرب ها به طور گسترده مورداستفاده قرار گیرند. به‌صورت خلاصه اجرای سردرب مزایای زیر را در برخواهد داشت:

  • زیباسازی نمای ساختمان.
  • وزن سبک سازه تا حد ممکن.
  • مستحکم در برابر عوامل جوی مختلف مانند بادوباران.
  • چترهای محافظ برای درب و ستون‌های درب است و آنها را کاملاً می‌پوشاند.
  • جلوگیری از پوسیدگی، زنگ‌زدگی و رنگ‌پریدگی درب ساختمان و افزایش طول عمر درب.
  • برای امنیت ساختمان نیازی به محافظت بیشتر مانند استفاده از حفاظ دیوار یا حافظ شاخ گوزنی ندارید.
  • جلوگیری از کثیف شدن درب و نمای ساختمان (به‌عنوان سقف کاذب و باران‌گیر عمل می‌کند.)

یکی از کاربردهای سردرب حیاط، استفاده از آن به‌عنوان نورگیر است حیاط ساختمان‌ها است. در واقع سردرب حیاط خانه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی بستری را به‌منظور استفاده بیشتر از ویژگی نورگیر آن برای ساکنان آنها فراهم کرده است. علاوه بر این می‌توان از این نوع سایبان در فصول سرد سال به‌عنوان باران‌گیر استفاده کرد و از برخورد باران و برف جلوگیری کرد و از خیس شدن درامان ماند؛ بنابراین از سردرب حیاط خانه‌ها و آپارتمان‌ها در فصول گرم سال و فصول سرد سال با عملکردهای خاص استفاده می‌شود.

انتخاب مناسب سردرب حیاط و ساختمان

انتخاب سردرب برای ورودی خانه بسیار مهم است. زیرا سر درب خانه اولین مکان در هنگام ورود به خانه است که در معرض دید قرار دارد و زیبایی آن می‌تواند رنگ و روی جدیدی به خانه شما بدهد. سردرب خانه‌ها عموماً از ورق‌های طرح سفال، ورق‌های پلی‌کربنات، ورق‌های اکریلیک و نورگیرهای حبابی ساخته می‌شوند. انتخاب درب ورودی مناسب برای خانه باید باتوجه‌به زمینه و فضایی که در آن زندگی می‌کنید انجام شود. همچنین، باید به‌ظاهر کلی ساختمان و هماهنگی کامل رنگ و طرح درب با سردرب نیز توجه داشته باشید.

نحوه اجرای ورودی سردرب

برای ساخت سردرب حیاط بهتر است از متریال سبک با مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی استفاده کنید. سردرب حیاط اغلب از سه قسمت تشکیل شده است: نمای دور کار، لمبه زیر کار و پوشش سقف. برای پوشش سردرب ورودی و ساخت و نصب اردواز، ابتدا در یک سطح صاف و روی زمین سازه اصلی که شامل مونتاژ و کلاف نمای دور و آهن‌کشی داخلی و تیرریزی آن است ساخته می‌شود.

قاب نما در شکل‌های هلالی (به سمت داخل یا خارج) و پله‌ای را می‌توان در این مرحله و قبل از سنگین شدن سردرب، روی در و در محل خود با استفاده از اتصالات محکم کرد و سپس دامپای زیر را اجرا کرد و در صورت لزوم یک مکان جهت نصب چراغ برای روشنایی ایجاد نمود. دامپا  انواع مختلفی مانند دامپا فلزی روغنی با ضخامت ۶/. یا فلزی رنگی با ضخامت ۵/. یا پی‌وی‌سی و چوب و غیره دارد که بیشتر از نوع لمبه های روغنی با ضخامت 6/0 میلی‌متر استفاده می‌شود و می‌توان آنها را برای مقاومت در قاب نما جوش داد.

در انتها نیز می‌توان سطح رویی کار را نصب کرد. ابعاد سردری برای محافظت کامل از درب باید از چهار طرف بیش از بیست سانتی‌متر باشد. پوشش سقف انواع مختلفی دارد که هرکدام باتوجه‌به طراحی دارای زیرساخت و مصالح پوششی مختلفی است. از مهم‌ترین و پرکاربردترین طرح‌های پوشش سقف می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دوشیب
  • چهار شیب
  • طرح چینی
  • طرح کتابی

و از نظر متریال مورداستفاده نیز به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • ورق طرح سفال
  • ورق پرچین
  • کاشی طرح چروک
  • مدل سنگ‌ریزه دار گالوالیوم
  • آردواز 30 × 60 و شینگل و آندوویلا

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از هر یک از موارد ذکر شده در نمای نهایی ایجاد شده، متراژ کار تمام شده و قیمت کلی کار تأثیر خواهد داشت.

اجرای سردر خانه ویلایی به‌صورت شیروانی

اگر در منطقه شما باران زیادی می‌بارد یکی از راه‌های محافظت از خانه در برابر پوسیدگی، خوردگی و زنگ‌زدگی اجرای سردرب ورودی خانه به‌صورت سقف شیروانی شیب‌دار است. نام دیگر سقف شیروانی، اردواز می‌باشد. سقف شیروانی به‌صورت مثلثی با شیب کم و در بعضی موارد با شیب تند است. دو طرف سقف شیروانی شیب‌دار با شیب به سمت پایین است. انتخاب میزان شیب شیروانی‌ها به سلیقه شما و البته نوع ساختمان بستگی دارد.

قبل از انتخاب به این نکته توجه کنید که نفوذ عوامل طبیعی مانند بادوباران در سقف شیروانی با شیب کم، بیشتر رخ می‌دهد؛ بنابراین اجرای سقف شیروانی و نوع متریال آن باید با دقت و حساسیت انجام شود. صفحات اردواز به رنگ بتن بوده و قابلیت رنگ‌آمیزی نیز دارند. در طی مراحل ساخت شیروانی، صفحات اردواز به‌صورت پله‌ای در سطوح فوقانی ساختمان با شیب‌های مختلف نصب می‌شوند.

شما می‌توانید از تنوع در طرح‌های زیبای آردوازهای امروزی استفاده کنید و آردوازی شیک و مدرن و مطابق با سلیقه خود برای سردرب حیاط و ساختمان انتخاب کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید هر یک از طرح‌های موجود را در رنگ‌های متنوع خریداری کنید و تناسب رنگ میان سردرب با نمای خارجی و درب ساختمان حفظ شود.

چند ایده برای طراحی سردرب حیاط خانه ویلایی:

در طراحی سردرب ورودی حیاط و ساختمان می‌توان از سبک‌های طراحی مختلفی استفاده نمود و از این نظر دست طراحان بسیار باز است. سبک‌های مدرن، کلاسیک و رومی از جمله این سبک‌ها می‌باشد. برای ساخت سردرب از مصالح مختلفی مانند سنگ، آجر، چوب و غیره استفاده می‌شود. یکی از موارد پرکاربرد در طراحی سردرب حیاط و ساختمان‌ها استفاده از عناصر و المان‌ها است. این المان‌ها دارای ویژگی معماری هستند و به اشکال و انواع مختلفی وجود دارند. عناصر می‌توانند ورودی را شکل دهند و حتی مسیر آن را مشخص کنند.

استفاده از ستون در سردرب ورودی حیاط و ساختمان نیز یکی از موارد پرکاربرد است. ستون‌ها نقش ساختاری در معماری و ساخت بنا دارند اما یک طراح و معمار خوش‌ذوق نیز از ستون‌ها در نقش تزئینی استفاده می‌کند. در بعضی از ساختمان‌ها، ورودی خانه به‌صورت عقب‌نشینی طراحی می‌شود و ستون‌های موجود در این مدل از خانه‌ها ساختاری هستند، بنابراین نمی‌توان آنها را حذف کرد و بخشی از ورودی خانه هستند.

یکی از قدیمی‌ترین ایده‌ها در طراحی سردرب، استفاده از قوس است. استفاده از قوس در سر درب ساختمان‌ها برای ایجاد حالت ایستایی و پایداری ساختمان و بیشتر در نقش سازه‌ای استفاده می‌شود. این ایده باوجوداینکه بسیار قدیمی است، اما هنوز موردتوجه برخی از طراحان قرار دارد. ایجاد سردرب ورودی قوسی نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد.

قیمت اجرای سردرب حیاط و ساختمان

هزینه ساخت سردرب حیاط و ساختمان به نوع طراحی آن بستگی دارد. قیمت مصالح به‌کاررفته نیز بر هزینه نمای ساختمان و سردرب تأثیر می‌گذارد. متراژ کار یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در هزینه‌ها خواهد بود و البته دستمزد تیم اجرایی را در نیز باید نظر گرفت. جهت استعلام قیمت ساخت و اجرای سردرب حیاط و ساختمان لطفاً با ما تماس بگیرید و از آخرین قیمت‌ها مطلع شوید. همان‌طور که می‌دانید به دلیل نوسانات ارز، قیمت متریال استفاده شده در سردرب ها نیز مرتباً تغییر می‌کنند و امکان درنظرگرفتن یک قیمت ثابت نیست.

ساخت، نصب و اجرای سردرب حیاط و ساختمان با تیمی متخصص و باتجربه

برای اجرای سردرب حیاط و ساختمان باید توجه ویژه‌ای به نمای ساختمان و همچنین هماهنگی رنگ و طرح آن با درب داشته باشید. برای پوشش حیاط سردرب از ورق طرح سفال، دکرا، شینگل و غیره استفاده می‌شود. ورق‌های طرح سفال علاوه بر وزن کم، از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. ورق دکرا به دلیل داشتن طرح سنگریزه ای، نمای زیبا و جذابی به سردرب می‌دهد. پوشش شینگل نیز یکی از پرکاربردترین متریال‌های استفاده شده در ساخت سردرب حیاط می‌باشد که می‌توان از آن برای ساخت پیشانی ساختمان نیز استفاده کرد.

اگر به فکر نصب و اجرای سردرب حیاط و ساختمان و یا مغازه خود هستید، می‌توانید با گروه بنیان سقف تماس بگیرید. ما با تیمی حرفه‌ای و باسابقه در زمینه ساخت و اجرای انواع سردرب ها، سقف‌های شیب‌دار شیروانی، آردواز و غیره در تمام مراحل کار با شما خواهیم بود. کافی است پس از مشاوره تخصصی با کارشناسان، طرح موردنظر خود را انتخاب کنید و باقی کار را به ما بسپارید. سردرب حیاط و ساختمان شما در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت در متریال و مناسب‌ترین قیمت نصب می‌گردد.