ورق رنگی طرحدار

ورقهای رنگی طرحدار

ورقهای رنگی طرحدار، ورق‌های گالوانیزه رنگی هستند که در طرح‌های متنوع تولید می‌گردند و به دو صورت رول و شیت به بازار عرضه می‌شوند. از ورق‌های رنگی در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود و بسته به نیاز مشتری، در رنگ‌ها و الگوهای مختلف ساخته می‌شود.

آشنایی با ورق رنگی و نحوه تولید آن

ورق رنگی به‌صورت خلاصه گونه‌ای از ورق گالوانیزه است. به‌عبارت‌دیگر ورق رنگی از جنس گالوانیزه است که سطح ورق با لایه‌ای از رنگ مخصوص گالوانیزه (رنگ کوره‌ای با ضخامت حدود 25 میکرون برای روی ورق و ضخامت حدود 15 میکرون برای پشت ورق) پوشانده شده است.

این فولاد پوشش‌دار رنگی در بین متخصصان امر با نام تجاری ورق پیش رنگ نیز شناخته می‌شود. ورق رنگی به دلیل وجود رنگی که بر روی ورق قرار گرفته است، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است. علاوه بر این، ظاهر زیبایی که ورق‌های رنگی در نمای خارجی ساختمان‌ها ایجاد می‌کنند توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

کاربردهای ورق رنگی

ورقی رنگ گالوانیزه به طور گسترده‌ای در صنایعی مانند صنعت حمل‌ونقل، صنایع تولیدی فلزی، صنعت ساختمان (ساخت‌وساز، معماری و دکوراسیون داخلی) و صنعت لوازم‌خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای ورق‌های رنگی به دلیل ضخامت کم و فرم پذیری بالایی که دارند و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، گسترش یافته است.

اما یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از ورق رنگی، ساخت و نصب سقف شیب‌دار شیروانی در مناطق جغرافیایی با بارندگی و رطوبت زیاد است. در این مناطق علاوه بر شکل ظاهری زیبا، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی از جمله عوامل مهمی است که این‌گونه ورق‌ها را به‌عنوان پوشش سقف خانه محبوب کرده است.

انواع ورق رنگی موجود در بازار

انواع فرم ورق رنگی موجود در بازار به یکی از فرم‌های زیر می‌باشد:

  • ورق رنگی با فرم سینوسی یا کرکره شیروانی

ورق‌های سینوسی یا کرکره‌ای که در زبان انگلیسی با نام Colored Sinusoidal Sheet شناخته می‌شوند، از رایج‌ترین و ابتدایی‌ترین شکل ورق‌های گالوانیزه هستند و به دلیل طرح موج‌های مدور و دایره‌ای ورق‌ها، نام سینوسی را بر آنها نهاده‌اند. عرض ورق‌های گالوانیزه کرکره سینوسی معمولاً 100 و یا 125 سانتی‌متر است.

طول و رنگ ورق‌های رنگی گالوانیزه کرکره سینوسی می‌تواند سفارشی باشد و طبق نیاز مشتری تولید گردد. اما به طور معمول ورق‌هایی با طول 2 متر، 3 متر، 4 متر، 5 متر و 6 متر و عرض‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتیمتر به‌صورت پیش‌فرض آماده ارسال می‌باشند. ورق‌های سینوسی یا کرکره‌ای از گذشته تا به امروز، کاربرد فراوانی در سقف‌های شیروانی شیب‌دار داشته‌اند. همچنین ورق گالوانیزه کرکره‌ای ارزان‌ترین متریال پوشش سقف یا حصارکشی دیواری به شمار می‌رود.

  • ورق رنگی طرح شادولاین

ورق شادولاین (Shadowline) نوعی ورق رنگی شیروانی است که بسیار پرطرف‌دار و پرکاربرد است. ورق رنگی طرح شادولاین متشکل از حالت‌های موج‌دار ذوزنقه‌ای شکل است و علاوه بر اینکه زیبایی ویژه‌ای به سقف‌های شیروانی می‌افزاید، سازه را از شکل معمول و سنتی خود نیز خارج می‌کند.

استفاده از این نوع ورق‌ها به دلیل کیفیت و مرغوبیت بالا، و مقرون‌به‌صرفه بودن، سبکی وزن، نصب سریع و آسان، قیمت مناسب و زیبایی فوق‌العاده روزبه‌روز در حال گسترش است. ورق شادولاین را می‌توان یکی از پرفروش‌ترین ورق‌های رنگی موجود در بازار دانست و برای ساخت ساندویچ پنل، سوله و ساخت پوشش انواع سقف بیشترین کاربرد را دارد. این ورق در برابر شرایط آب‌وهوایی گوناگون تغییر رنگ نمی‌دهد.

  • ورق رنگی فرم تیزه

تیزه یک محصول فلزی است و معمولاً از ورق گالوانیزه رنگی ساخته می‌شود. ورق رنگی فرم تیزه به دو شکل هشتی یا ساده و هلالی (فرمینگ شده) تولید می‌شود. کاربرد اساسی تیزه در سقف‌های شیب‌دار شیروانی است. علاوه بر کاربردهای فنی تیزه، از نوع فرم داده شده یا هلالی و گرد آن نیز می‌توان برای زیبایی هرچه بیشتر سازه‌ها استفاده کرد.

  • ورق رنگی برش شده به‌صورت آبرو شیروانی

سقف‌های شیروانی معمولاً به‌صورت شیب‌دار ساخته می‌شوند تا آب از یک‌جهت خارج شود. ورق آبرو را دقیقاً در انتهایی‌ترین قسمت سقف که آب در آنجا جمع می‌شود بکار می‌برند. عملکرد این ورق که معمولاً از جنس گالوانیزه است مانند جوی آب می‌باشد و آب را به سمت پایین هدایت می‌کند.

ورق رنگی طرح آبرو شیروانی را می‌توان در مجراهای باریک و یا داکت، سطح خیابان‌ها، دور استخر و جکوزی، مراکز صنعتی و تولیدی، بالک خانه‌ها و غیره استفاده نمود. ورق آبرو در انواع مختلفی تولید می‌گردد که شامل آبرو لندنی (دایره فرم)، آبرو فیتیله ای (سوئدی یا مخفی)، آبرو جعبه‌ای (چهارگوش)، آبرو کناری و آبرو وسط می‌باشد.

  • ورق رنگی طرح ذوزنقه

ورق ذوزنقه که از زیباترین و پرکاربردترین ورق‌های سقفی و دیواری است، شکل و طرح خاصی از ورق گالوانیزه می‌باشد که با ایجاد موج‌های مربعی یا مستطیلی در عرض ورق تولید می‌شود. معمولاً در هر متر از ورق ذوزنقه، حدود 6 موج وجود دارد. ورق رنگی ذوزنقه‌ای را گاهی با ورق‌های سینوسی اشتباه می‌گیرند. این ورق به طور گسترده‌ای برای سقف‌های شیروانی، حصارکشی (در ساختمان‌های در حال احداث)، ساخت کانتینر، پوشش دیوارهای سوله‌های صنعتی و ورزشی، سر درب حیاط منازل، درب گاراژ و یا به‌عنوان ساندویچ پانل سقفی استفاده می‌شود.

ورق رنگی طرح ذوزنقه بسیار سبک و ارزان است و در ابعاد و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. در تولید این نوع ورق با طول دلخواه، محدودیتی وجود ندارد. این ورق در 16 رنگ استاندارد در بازار موجود است که البته رنگ سفارشی و دلخواه هم قابل سفارش می‌باشد. از دیگر مزایای ورق ذوزنقه که باعث تمایز آن نسبت به سایر ورق‌های موجود در بازار شده است می‌توان به استحکام بالا، مقاومت در مقابل رطوبت، نصب سریع و آسان، ایمنی بالا در برابر زلزله، عدم شکست در طول زمان و یکپارچگی آن اشاره کرد.

  • ورق رنگی طرح سفال پالرمو

ورق طرح سفال پالرمو که به ورق طرح سفال سوئدی و ژاپنی هم معروف است، از ورق گالوانیزه و گالوانیزه رنگی در رنگ‌های متنوع (تنوع رنگی بیش از 10 رنگ) و در عرض یک متر تولید و به بازارعرضه می‌گردد. نام این ورق از شهر پالرموی ایتالیا گرفته شده است و یکی از زیباترین ورق‌های سقف شیروانی است که به‌صورت طرح سفال تولید می‌گردد. شهر پالرمو شهری پربارش و بسیار مرطوب است و در اکثر خانه‌های این شهر، سقف‌های شیروانی و سفالی با شکلی خاص به‌کاررفته است. نوع سقف‌های شیروانی در شهر پالرمو به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد است و به طرحی خاص در جهان تبدیل شده است.

ورق طرح سفال پالرمو شکل خاصی از فرم دهی ورق رنگی است و کاملاً مشابه تایل سفال سنتی می‌باشد، اما مانند سفال شکننده نیست و وزن زیادی هم ندارد. به همین دلیل ورق طرح سفال پالرمو را می‌توان جایگزین بسیار مناسبی برای سفال‌های خاکی سنتی دانست. از این ورق جهت پوشش سقف‌های شیروانی، سر درب ساختمان، پوشش سایه‌بان، ساخت آلاچیق و غیره استفاده می‌شود.

این ورق که نمای آردواز را برای بیننده تداعی می‌کند به دلیل مزایایی همچون زیبایی چشم‌نواز، نصب سریع، وزن کم، تنوع رنگی بالا، مقاومت در برابر نور، مقاومت در برابر باد و طوفان، مقاومت بالا در برابر رطوبت، تعمیر و نگهداری آسان در درازمدت، قیمت تمام شده ارزان و مناسب در مقایسه با سایر محصولات مشابه، ثبات رنگ و غیره بسیار محبوب است.

  • ورق رنگی طرح سفال ژنوا (جنوا)

ورق رنگی طرح سفال ژنوا که به آن ورق طرح سفال ایتالیایی و یا ورق طرح سفال فرانسوی نیز گفته می‌شود، جدیدترین فرم ورق رنگی طرح سفال است. این نوع ورق‌های رنگی از ورق‌های گالوانیزه رنگی با پایه گالوانیزه تولید می‌شوند و پوشش رنگ به‌صورت کوره‌ای بر روی آن قرار می‌گیرد. کاربرد گسترده ورق رنگی طرح سفال ژنوا در پوشش سقف شیروانی، ساخت ویلا، آلاچیق و سردرها است و به دلیل خاصیت ضدزنگ و ضدپوسیدگی که دارند بهترین گزینه برای پوشش بیرونی سقف ساختمان‌ها می‌باشند. رنگ ورق رنگی ژنوا در مقابل نور خورشید و با گذشت زمان تغییری نمی‌کند و ثابت است، زیرا از رنگ کوره‌ای در آن استفاده می‌شود.

رنگ‌بندی متنوع ورقهای رنگی طرحدار

به‌طورکلی ورقهای رنگی طرحدار در 16 رنگ زیر در بازار موجود می‌باشند که می‌توان برحسب سلیقه و نوع نیاز، رنگ دلخواه را انتخاب نمود:

  • رنگ سفید یخچالی
  • رنگ کرم
  • رنگ قرمز
  • رنگ قرمز گوجه‌ای
  • رنگ آبی نیسانی
  • رنگ آبی کاربنی
  • رنگ نارنجی
  • رنگ پرتقالی
  • رنگ زرد
  • رنگ زرد لیمویی
  • رنگ بنفش
  • رنگ سبز چمنی
  • رنگ سبز تیره
  • رنگ صورتی
  • رنگ قهوه‌ای‌رنگ سفال
  • رنگ قهوه‌ای سوخته

لیست قیمت ورقهای رنگی طرحدار در بازار ایران با بهترین کیفیت

باتوجه‌به محبوبیت ورقهای رنگی طرحدار و کاربرد روزافزون این ورق‌ها در صنایع مختلف، تقاضای خرید آنها نیز رشد فراوانی داشته است. ازاین‌رو شرکت‌های مختلف اقدام به تولید و یا واردات انواع ورق‌های رنگی کرده‌اند. ورقهای رنگی طرحدار موجود در بازار ایران هم از ورق‌های گالوانیزه رنگی تولیدات داخلی است و هم از ورق‌های وارداتی و بنابراین قیمت‌های متفاوتی برای هرکدام ارائه می‌شود.

این روزها در ایران ارزش دلار و قیمت مواد اولیه، بیشترین تأثیر را بر قیمت تمام شده ورق گالوانیزه رنگی دارند؛ بنابراین ارائه قیمت ثابت برای این متریال زیبای ساختمانی امکان‌پذیر نیست. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت روز انواع ورقهای رنگی طرحدار و نصب و اجرای سقف شیروانی، لطفاً با کارشناسان ما در بنیان سقف تماس بگیرید. متخصصان خبره ما علاوه بر راهنمایی شما در امر انتخاب بهترین ورق رنگی طرح‌دار، مراحل نصب و اجرای سقف شیروانی شما را با انواع ورقهای رنگی طرحدار و مطابق با سلیقه و خواست انجام خواهند داد.