تایل فلزی پرچین و بام تایل

مروری بر تایل فلزی پرچین و بام تایل + کاربردهای آن

در عصر تکنولوژی امروز، مصالح فراوانی جهت پوشش سقف شیب‌دار در بازار وجود دارند و تایل فلزی پرچین یا بام تایل یکی از آنهاست. پرچین در لغت دیواری است که از ترکیب گل و شاخه‌های درخت و بوته، گرداگرد باغ یا کشتزار یا زمین ساخته می‌شود و مقاومت بالایی در برابر طوفان و باد دارد. علت نام‌گذاری ورق طرح سفال پرچین نیز شباهت ظاهری آن به پرچین حصارهای خانه‌های قدیمی و روستایی در مناطق شمالی کشور است.

نحوه نصب ورق پرچین یا تایل بام بسیار متفاوت از نمونه‌های مشابهی است که برای پوشش سطح شیب‌دار استفاده می‌شود. این نوع سقف به دلیل کنار هم قرار گرفتن به شکل پرچین و به دلیل هم‌پوشانی عالی ورق‌ها، مقاومت و استحکام فوق‌العاده‌ای در برابر باد و باران دارد. استقامت بالای پوشش سقف شیب‌دار با تایل بام به این دلیل است کههم پوشانی عالی ورق پرچین، مانع از ورود جریان هوا به سطح زیر آن‌ها می‌شود.

به ورق شیروانی پرچین، ورق آردواز یا بام تایل هم گفته می‌شود. بام تایل (یا تایل فلزی پرچین) نوعی ورق از جنس ورق گالوانیزه رنگی است که در پوشش سقف‌های شیب‌دار و شیروانی کاربرد فراوانی دارد. پوشش تایل پرچین ضمن زیبایی، چتری محافظتی برای ساختمان است. استفاده از تایل فلزی پرچین و بام تایل در سازه‌های جدید گسترش یافته است. دلیل این امر آن است که این ورق‌ها، استحکام و مقاومت سازه را در کنار زیبایی فوق‌العاده ایجاد خواهند کرد.

مشخصات کلی تایل فلزی پرچین و بام تایل

بام تایل به‌صورت پرسی و تکی و با ضخامت ۰٫۶ – ۰٫۴ میلی‌متر تولید می‌شود. ابعاد تایل پرچین توسط کارخانه سازنده تعیین می‌شود، اما معمولاً این ورق‌ها را در ابعاد رایج طول 100 سانتی‌متر و عرض 46 سانتی‌متر تولید می‌کنند. وزن هر بام تایل یا ورق پرچین با این ابعاد و ضخامت 0.6 در حدود 2.4 کیلوگرم است. این ورق‌ها در 3 سایز استاندارد یک پله‌ای، دو پله‌ای و سه پله‌ای تولید می‌شوند. جهت پوشش سقف شیروانی با تایل بام، در هر مترمربع نیاز به سه عدد تایل خواهید داشت.

رنگ‌آمیزی تایل پرچین به روش الکترواستاتیک یا پودری و به‌صورت کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می‌گیرد. تایل‌های پوشش سقف شیب‌دار پرچین با تنوعی که در رنگ‌بندی دارند، دست طراحان و سازندگان ساختمان را در انتخاب رنگ و ایجاد هماهنگی بیشتر در نمای ساختمان بازمی‌گذارند. همان‌طور که گفتیم، رنگ ورق پرچین استاتیک چکشی و به‌صورت چرمی است که باعث مقاومت بسیار آن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و عوامل طبیعی می‌شود.

ویژگی‌های ورق طرح سفال پرچین

اجرای سقف شیروانی و پوشش سقف ویلایی با ورق پرچین، یکی از بهترین انتخاب‌های طراحان در مناطق پربارش می‌باشد. ورق پرچین از بهترین متریال‌های موجود در بازار جهت اجرای پوشش سقف انواع سازه‌ها، از جمله سازه‌های شیب‌دار ویلایی می‌باشد. این نوع پوشش مقاوم در برابر آتش‌سوزی، تگرگ، باران شدید، طوفان، سرما و گرمای شدید می‌باشد. یکی دیگر از محسنات تایل فلزی پرچین یا بام تایل، اجرای آن بدون نیاز به عایق می‌باشد. وزن کم تایل بام نیز باعث کاهش وزن وارده به سازه می‌گردد.

اجرای سقف ویلایی با ورق پرچین در رنگ‌های متنوع و زیبا ارائه می‌گردد و مهم‌تر از آن، بسیار کم‌هزینه‌تر از سایر متریال‌های موجود در بازار است. این اختلاف قیمت در اجرای سقف شیروانی شیب‌دار با تایل بام نسبت به دیگر ورق‌های رنگی شیروانی، به دلیل عدم نیاز به زیرسازی در ورق‌های پرچین است.

ورق پرچین از جنس گالوانیزه و رنگ کوره‌ای می‌باشد و ظاهر این ورق‌ها رنگ سفال را تداعی می‌کند. ورق‌های طرح سفال پرچین به دلیل نوع قرارگیری بر روی سقف و هم‌پوشانی بالا، در برابر نیروهای برشی و پیچشی زلزله نیز مقاومت مناسبی دارند. ورق‌های پرچین در واقع همان ورق‌های طرح سفال ژنوا (جنوا) و طرح سفال پالرمو هستند که شکل و ظاهر متفاوتی دارند.

مزایای استفاده از تایل فلزی پرچین یا بام تایل در پوشش سقف شیروانی

  • وزن پایین
  • نصب آسان و سریع
  • پوشش زوایای مختلف
  • مقاومت در برابر زلزله
  • عدم نیاز به عایق رطوبتی
  • عدم تغییر شکل، ابعاد، اندازه و رنگ
  • امکان زیرسازی آن با پروفیل و چوب
  • صرفه اقتصادی برای مجری و مشتری
  • یکپارچگی و عدم شکست ورق در طول زمان
  • مقاومت در برابر آتش و حرارت تا 720 درجه سانتی‌گراد
  • مقاومت در برابر باران‌های شدید، تگرگ، باد، برف و رطوبت
  • رنگ‌بندی متنوع (سفالی، قرمز، سبز، آبی، قهوه‌ای، قهوه‌ای سوخته، نارنجی و غیره)

تایل بام یا تایل فلزی پرچین وزن کمی دارد و به همین دلیل نصب، حمل‌ونقل و جابه‌جایی آن آسان است و در هنگام زلزله یا آتش‌سوزی دیرتر فرو می‌ریزد. تایل بام نیاز به زیرسازی خاصی ندارد و یک زیرسازی ساده برای آن کافی است. همین امر به دلیل استفاده کمتر از پروفیل‌های چوبی و فلزی و همچنین اجرای خرپای ساده‌تر، باعث کاهش هزینه‌های تمام شده پوشش سقف شیروانی با ورق طرح سفال پرچین می‌شود.

تایل فلزی پرچین با رنگ‌بندی متنوع و زیبا، از پیش رنگ شده است و پس از نصب نیازی به رنگ ندارد. پوشش رنگ این نوع ورق‌ها کوره‌ای است و باعث مقاومت در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی آن می‌شود. ازآنجایی‌که تایل‌های پرچین از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند، در برابر آتش و حرارت مقاوم هستند. البته نحوه نصب آنها نیز تأثیر به سزایی در این مقاومت و عدم نفوذ آتش به داخل دارد.

تایل بام‌ها در مقابل برخورد تگرگ‌ها نیز مقاوم‌اند و این امر در آزمایش‌هایی که روی آنها انجام شده است، به اثبات رسیده است. هم‌پوشانی بالای ورق‌های پرچین به‌علاوه استفاده از متعلقات جانبی و پوشش کامل زوایا در هنگام نصب، مقاومت این نوع سقف‌ها در برابر طوفان‌های شدید و پرسرعت (200 کیلومتر در ساعت) را سبب شده است و برف و باران نیز نمی‌تواند به درون آنها نفوذ کند و خسارتی ایجاد نماید.

مروری بر کاربردهای تایل فلزی پرچین یا بام تایل

با گذشت زمان و پی‌بردن مهندسان به اهمیت سقف‌های شیب‌دار و شیروانی در سازه‌های مختلف، استفاده از این سقف‌ها گسترش یافت. امروزه بناهای زیادی با این نوع پوشش و متریال‌های گوناگون مشاهده می‌کنیم. جهت پوشش سقف‌ها در ابتدا از گل و پس از آن سیمان استفاده می‌شده است. اما امروزه پیشرفت تکنولوژی، متریال‌های گوناگونی به بازار عرضه کرده است. یکی از این محصولات زیبا و پرکاربرد که به دلیل مزایای منحصر به فردش بیشتر از سایر محصولات موردتوجه قرار دارد، تایل فلزی پرچین یا بام تایل است.

تایل فلزی پرچین و بام تایل به‌صورت پله‌ای و با شیب‌های مختلف جهت عایق‌کاری و بر روی نمای اصلی ساختمان، بالای پنجره‌ها، سقف ساختمان‌های ویلایی، پوشش سطح شیب‌دار سقف‌ها، پوشش پارکینگ، پوشش سایه‌بان، پوشش آلاچیق، اتاقک‌های کلبه‌ای، سر در ورودی مجتمع‌ها، پمپ‌بنزین، انبارها و بسیاری دیگر از سطوح شیب‌دار نصب می‌گردد. تایل بام همچنین سپر مناسبی برای حفاظت و دوام بیشتر درب‌های ساختمان، سیستم‌های اتوماتیک و مواردی این‌چنین در برابر برف‌وباران و تگرگ است.

نحوه نصب تایل طرح سفال فلزی پرچین و بام تایل

تایل فلزی پرچین و بام تایل قابلیت اجرا در سقف‌هایی با حداقل شیب 12 درجه را دارند. زیرسازی ورق پرچین بسیار ساده است و از پروفیل‌های فلزی یا چوبی کمی در آن استفاده می‌شود. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، جهت پوشش هر مترمربع از سقف، سه عدد تایل یک پله موردنیاز است. نصب تایل از پایین‌ترین قسمت شیب و از جهت مخالف زاویه دید آغاز می‌گردد و پس از رسیدن به خط‌الرأس مرکزی تمام می‌شود. در انتها نیز کار با تیزه و کنار پوشش داده می‌شود.

متعلقات ورق‌های پرچین

متعلقات و لوازم جانبی ورق‌های پرچین در زمان نصب و اجرا به کار می‌رود و به‌کارگیری آنها باعث افزایش استحکام و زیبایی ورق تایل می‌شود. این متعلقات عبارت‌اند از:

  • کلاهک فلزی طرح سفال
  • تیزه گرد طرح سفال فلزی پرچین
  • تیزه هشتی طرح سفال فلزی پرچین (تیزه پالونی)
  • نما یا پیشانی از جنس ورق گالوانیزه
  • باکس بارج

نکاتی که باید در هنگام خرید ورق شیروانی طرح سفال پرچین رعایت کنید

  • به وزن محصول دقت کنید.
  • پیش از خرید، اطلاعات و مشخصات فنی ورق را به طور دقیق از کارشناسان فروش بخواهید.
  • حتماً با مشاوران و متخصصان این حوزه مشورت کنید و پیش از خرید ورق پرچین مطمئن شوید که این نوع ورق مناسب سازه شما و آب‌وهوای منطقه جغرافیایی شماست و پارامترهای مهم را در نظر گرفته‌اید.
  • ورق‌های شیروانی طرح سفال پرچین و بام تایل را از کارخانه‌‌ها یا مراکز فروش معتبر به همراه ضمانت‌نامه شرکتی تهیه کنید.

راهنمای جامع خرید تایل فلزی پرچین و بام تایل با بهترین قیمت و کیفیت از بنیان سقف

ورق پرچین سازه را از نظر ظاهری به طرز شگفت انگیزی زیبا می‌کند و به دلیل وزن سبکی که دارد، بارهای وارد بر سازه را کاهش می‌دهد و در نتیجه استحکام بسیاری در برابر عوامل محیطی و حوادث طبیعی خواهد داشت. با این ویژگی‌ها می‌توان از ورق پرچین با اطمینان خاطر جهت پوشش انواع سقف شیروانی و شیب‌دار مانند ساختمان و ویلا، سر درب، ساخت آلاچیق، سوله، پارکینگ و غیره استفاده نمود.

باتوجه‌به آنچه از ویژگی‌های ورق پرچین گفتیم، حتماً شما هم به استفاده ازآن‌جهت پوشش سقف ساختمان خود ترغیب شده‌اید. جهت استعلام قیمت و خرید تایل فلزی پرچین و بام تایل در سایزهای مختلف با بهترین کیفیت و کمترین قیمت بازار، لطفاً با کارشناسان بنیان سقف تماس بگیرید و یا به سایت ما مراجعه نمایید. ما از مراحل تصمیم‌گیری در مورد نوع پوشش سقف تا اجرای پوشش با شما خواهیم بود.