ساخت آلاچیق فلزی

ایده های ساخت آلاچیق فلزی + نکات نصب آن

با توضیح ساده می‌توان آلاچیق را فضایی دلپذیر برای گذراندن وقت و لذت بردن از محیط اطراف دانست. همچنین آلاچیق یا کلاه‌فرنگی یا تارم را می‌توان از متریال مختلف و در انواع گوناگون ساخت. یکی از انواع آلاچیق که بسیار موردتوجه در فضاهای باز است، آلاچیق فلزی می‌باشد. جالب است بدانید که ساخت آلاچیق فلزی از نظر اقتصادی نیز یک فرصت است، به این صورت که این سازه در کنار فضاهای تفریحی و مکان‌های گردشگری ساخته می‌شود تا گردشگران بتوانند زمان بیشتری را در آن مکان بگذرانند و فروشندگان محصولات و خدمات خود را تبلیغ کرده و به فروش می‌رسانند.

هر جا صحبت از نوع آلاچیق است، تمام نگرش‌ها به سمت آلاچیق‌های چوبی است. درست است که آلاچیق‌های چوبی جذابیت خاصی دارند، اما ما نمی‌توانیم از متریال و مزایای سایر آلاچیق‌ها چشم‌پوشی کنیم. ساخت آلاچیق فلزی با ساخت آلاچیق چوبی متفاوت است. ما این نوع آلاچیق را بیشتر در پارک‌ها دیده‌ایم.

آلاچیق فلزی بسیار بادوام و درعین‌حال قابل انعطاف است و از سایبان‌های چوبی سبک‌تر می‌باشد و قیمت پایین‌تری نیز دارد. پوشش سقف این محصول از موادی مانند ورق گالوانیزه (ورق طرح سفال، پرچین، دکرا، شادولاین، طبرستان و غیره) ساخته شده است و در هر اقلیمی قابل‌استفاده است.

آلاچیق فلری به دلیل جنسی که دارد، از دوام و مقاومت بالایی برخوردار است. سقف این مدل در اصل از ورقه‌های سفالی یا فلزی ساخته شده است که قابل بازیافت بوده و به‌راحتی شکل می‌گیرد. بسته به طراحی ساختمان شما، قسمت‌هایی از آلاچیق مانند سقف یا کف از چوب، سیمان، بتن و مصالح مختلف ساخته شده است. با ما همراه باشید تا در مورد ساخت آلاچیق فلزی بیشتر بدانید.

آشنایی با آلاچیق فلزی و طراحی مدرن آن

همان‌طور که گفتیم، آلاچیق به‌عنوان سرپناه برای گذراندن ساعاتی از روز استفاده می‌شود. این آلاچیق‌های کوچک و بزرگ در فضاهای سبز و فضای باز نصب می‌شوند. با نشستن در زیر آلاچیق، در برابر بادوباران و تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌شوید. در آلاچیق فلزی از فلز به‌عنوان ماده اصلی ساخت استفاده می‌شود. آهن به طور عمده برای طراحی آلاچیق‌های فلزی استفاده می‌شود، اما آلاچیق‌های ساخته شده از فولاد یا ترکیبی از فولاد و سایر فلزات نیز به‌صورت سفارشی طراحی می‌شوند.

شکل‌پذیری فلزات بسیار زیاد است و بیشتر در ساخت آلاچیق استفاده می‌شود. انواع طرح‌ها یا الگوهای شیک و مدرن از آلاچیق سنتی را می‌توان با فلزات طراحی کرد. بدنه آلاچیق معمولاً از فلز ساخته می‌شود، اما سقف آلاچیق می‌تواند از فلز، چوب یا شیشه ساخته شود.

طراحی آلاچیق فلزی و انواع آن

آلاچیق‌های فلزی در مدل‌های مختلفی مانند چهارگوش، دایره‌ای، پنج‌گوش و غیره طراحی می‌شوند و برای طراحی این سازه‌ها می‌توانید از سقف‌های مختلف استفاده کنید. از آلاچیق‌های فلزی در هر نوع شرایط آب‌وهوایی و هر منطقه‌ای استفاده نمود. این مدل آلاچیق‌ها در انواع طرح‌های سنتی و مدرن موجود است.

آلاچیق‌های فلزی به‌صورت مکانیکی نیز طراحی می‌شوند و این مدل‌ها می‌توانند محدوده گسترده‌ای را پوشش دهند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نمی‌خواهید یک سازه فلزی در میان درختان و گیاهان در فضای سبز شما دیده شود، می‌توانید یک نمای چوبی بر روی آلاچیق‌های فلزی طراحی و نصب کنید یا پرده‌هایی از جنس پارچه به دور این مدل آلاچیق و به حالت آویزان وصل کنید تا شکل زیباتری گرفته و جذاب‌تر به نظر برسد.

در طراحی سقف فلزی آلاچیق می‌توانید از ایده سقف‌های شیشه‌ای متحرک، پارچه‌ای و چوبی نیز استفاده کنید که هرکدام بسته به سلیقه و نوع کاربرد جایگاه خاص خورد را دارند. طراحی ستون‌های آلاچیق فلزی نیز بسیار مهم است و می‌توانید ستون‌های آلاچیق را بسته به نوع نیاز خود به‌صورت ضخیم و بزرگ طراحی کنید. همچنین می‌توانید ستون‌های این مدل آلاچیق را به شکلی زیبا و با تزئینات گوناگون طراحی کنید.

توجه به‌اندازه فضای داخلی آلاچیق نیز بسیار مهم است و اگر می‌خواهید از مبلمان و میزهای سایز بزرگ استفاده کنید، بهتر است فضای وسیعی را برای ساخت این مدل آلاچیق در نظر بگیرید. طرح و رنگ آلاچیق در زیبایی و جذابیت طراحی فضای سبز مؤثر است؛ بنابراین بهتر است هنگام انتخاب مدل‌های فلزی، چوبی و غیره آلاچیق حساسیت لازم را به خرج دهید.

بررسی اجمالی انواع آلاچیق فلزی

  • آلاچیق فلزی سنتی

برای داشتن آلاچیق سنتی زیبا که آلاچیق معمولی یا ساده هم نامیده می‌شود، باید از یک طراح خوش‌ذوق و حرفه‌ای کمک بخواهید. انتخاب نوع مناسب و طرح آلاچیق سنتی ایرانی، یکی از انتخاب‌های چالش‌برانگیز این سبک است. فارغ از اینکه کدام‌یک را ترجیح می‌دهید، انتخاب صحیح می‌تواند جلوه زیادی به دکوراسیون فضای سبز شما بدهد. اگر طرح‌های سنتی ایرانی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با قراردادن تختخواب و سایر ملزومات ایرانی، دکوراسیون سنتی ایده‌آل خود را داشته باشید.

  • آلاچیق فلزی کلاسیک

آلاچیق‌های فلزی کلاسیک یکی از محبوب‌ترین سازه‌ها در باغ‌های عمومی، خصوصی و حیاط منازل است. این آلاچیق‌ها معمولاً شکل هندسی منظم و ظاهری چوبی دارند. در این نوع آلاچیق، سقف شیروانی بسیار رایج است. سقف می‌تواند از متریالی مانند چوب، سفال، نی و الیاف طبیعی یا سازه‌های معماری با طرح‌های دلخواه مانند گنبدهای بتنی یا آجری باشد. استفاده از نورپردازی و طراحی داخلی این نوع آلاچیق‌ها نیز در جذابیت و زیبایی آن تأثیر بسزایی دارد.

  • آلاچیق تلفیقی سنتی کلاسیک

سبک آلاچیق تلفیقی سنتی کلاسیک که از سیمان، سنگ، فایبرگلاس و مصالح بسیار سبک ساخته شده است و به‌صورت سقفی درهم‌تنیده می‌باشد، به آلاچیق اسپانیایی معروف است.

  • آلاچیق فلزی مدرن

در آلاچیق فلزی مدرن از عملیات خمشی روی فلز جلوگیری می‌شود و سعی می‌شود بیشتر در قالب‌های گونیا و سایر اشکال هندسی و مصالح پهن استفاده شود تا منظره زیباتر ایجاد شود. این آلاچیق از یک سازه فلزی با دیواره‌های شیشه‌ای طراحی و اجرا شده است. سقف ثابت ندارد و سقف آن از پارچه غشاء به‌صورت آکاردئونی ساخته شده و به‌عنوان بازوی کنترل از راه دور بسته می‌شود. این مدل‌های آلاچیق همچنین می‌توانند به‌عنوان یک سقف ثابت اجرا شوند.

مزایای ساخت آلاچیق فلزی

آلاچیق‌های فلزی از مزایای بهتری نسبت به آلاچیق‌های چوبی برخوردار هستند و اگر می‌خواهید از آلاچیق‌های سبک‌تر با وزن کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر در فضای باز استفاده کنید، این مدل‌های آلاچیق می‌توانند گزینه ایده آلی برای شما باشند. امروزه آلاچیق‌های فلزی بسیار موردتوجه مردم قرار گرفته‌اند.

آلاچیق‌های فلزی اگر به‌درستی ساخته شوند برای آلاچیق‌های خانه و باغ‌ها می‌توانند گزینه مناسبی باشند، زیرا وزن این آلاچیق‌ها بسیار کمتر از آلاچیق‌های چوبی است. به همین دلیل، امروزه افراد به دنبال آلاچیق‌های فلزی هستند تا هروقت خواستند آنها را به مکان دیگری منتقل کنند. آلاچیق هرچه وزن کمتری داشته باشد، هزینه آن نیز کمتر می‌شود. اگر آلاچیق فلزی مناسب از جنس آلومینیوم را انتخاب کرده باشید باید بدانید که آلاچیق آلومینیوم بسیار سبک است. به همین دلیل می‌تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که دوست دارند هزینه کمتری پرداخت کنند.

اما اگر دوست ندارید وسایل فلزی بین گل و گیاهان داشته باشید، می‌توانید پوشش مناسبی برای آنها قرار دهید. طراحان آلاچیق می‌توانند نمای چوبی به شما بدهند تا فقط چوب آنها دیده شود. در واقع شما یک آلاچیق فلزی دارید که نمای چوبی است. یکی از مهم‌ترین عواملی که آلاچیق فلزی را از آلاچیق چوبی متمایز می‌کند این است که آلاچیق‌های فلزی می‌توانند در هر فضا و مکانی با هر نوع آب‌وهوایی مود استفاده قرار گیرند، بدون اینکه مشکلی برای شما ایجاد کنند و دوام بالایی نیز دارد. اما بسیاری از مردم بر این باورند که با وجود تمام مزایای آلاچیق‌های فلزی، آلاچیق‌های چوبی همچنان احساس بهتری در آنها ایجاد می‌کنند. به طور خلاصه مزایای ساخت آلاچیق فلزی عبارت است از:

  • دوام آلاچیق فلزی
  • ثبات بیشتر آلاچیق فلزی
  • تعمیر و نگهداری آسان آلاچیق فلزی
  • افزایش ارزش خانه شما

رنگ آلاچیق فلزی

رنگ‌پذیری فلزات بالاست. انواع سازه‌های فلزی را می‌توان با هر رنگی سفارشی و زیبا کرد. رنگ آلاچیق‌های فلزی ثابت نیست و لازم است که ستون‌ها و سازه‌های فلزی به طور منظم رنگ‌آمیزی شوند. رنگ‌آمیزی فلز باعث حفظ کیفیت سازه می‌شود و پوسیدگی رنگ باید در اسرع وقت تعمیر شود تا ساختار زنگ نزند. آلاچیق‌ها مکانی دوست‌داشتنی و شیک در فضای سبز شهری هستند و باید از نظر رنگ و ظاهر در وضعیت مطلوبی باشند. برای جلوگیری از رنگ‌پریدگی ساختار فلزی در تغییرات آب‌وهوایی، استفاده از رنگ‌های اپوکسی یا پوشش‌های دریایی ضروری است. زنگ‌زدگی عمر آلاچیق را کاهش می‌دهد و هزینه تعمیرات را افزایش می‌دهد.

ساخت و اجرای آلاچیق با بهترین قیمت و کیفیت

اگر در میان تمام عناصر موجود در باغ، باغچه یا حیاط منزل یک عنصر معماری وجود داشته باشد آلاچیق (Gazebo) است که می‌تواند منظره‌ای زیبا به خانه و ویلا اضافه کند. فضای باز و نمای جامعی که چنین سازه‌ای به شما ارائه می‌دهد، می‌تواند اوقات سپری شده در محیط سبز و طبیعت باغ، ویلا و حیاط ساختمان را لذت‌بخش‌تر کند. این سازه‌های نیمه‌باز عمارت مانند با هر عنوانی (آلاچیق، کلاه‌فرنگی، پرگولا، سایبان یا پاگودا) که به آنها بدهیم، پناهگاهی در برابر آفتاب و باران هستند.

همه ایده بیرون بودن و لذت بردن از طبیعت اطراف خود را دوست دارند، جایی که این فرصت را دارند که از سبزی درختان و گیاهان، مناظر دلپذیر اطراف، گرمای دلپذیر تابستان، هوای دلپذیر بهار، باران‌های گاه‌به‌گاه پاییزی و نشستن در کنار آتش در سرمای زمستان لذت ببرند.

به همین دلیل طراحی و ساخت آلاچیق یکی از موارد اصلی در محوطه‌سازی و ساخت حیاط برای هر ساختمان یا ویلا است. اما مانند هر قسمت دیگر از معماری، ساخت آلاچیق نیز مستلزم توجه به اصول مهم است. به همین دلیل باید برای داشتن بهترین نتیجه، طراحی ساخت آلاچیق را به افراد حرفه‌ای بسپارید و در فضای زندگی خود فضایی منحصربه‌فرد، جذاب و زیبا داشته باشید.