اجرای سقف شیروانی

نصب کلیه سقفهای شیبدار ویلایی

آشنایی با سقف شیب‌دار شیروانی و انواع آن

اغراق نیست اگر بگوییم که سقف، حیاتی‌ترین قسمت از پوشش ساختمان است و بنابراین مهم‌ترین سرمایه‌گذاری است. همچنین اغراق نیست اگر بگوییم که ما اکنون بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، از طیف گسترده‌ای از متریال بام و سیستم سقف لذت می‌بریم. بااین‌حال، هر سیستم سقف سازی در هر برنامه‌ای کار نمی‌کند. یافتن سیستم مناسب شامل بررسی بسیاری از متغیرها از جمله هزینه، وزن، میزان شیب سقف، طول عمر، نیازهای نگهداری و از همه مهم‌تر زیبایی‌شناسی است. در سال‌های اخیر عوامل محیطی مانند قابلیت بازیافت، پایداری مواد اولیه و دمای سقف نیز موردتوجه قرار گرفته‌اند.

از بین این متغیرها، شیب سقف شاید مهم‌ترین باشد. این امر بیش از هر عامل دیگری بر روی زهکشی، نیازهای نگهداری و متریال مورداستفاده تأثیر می‌گذارد. در واقع می‌توان گفت که شیب سقف، عامل اصلی در طراحی سقف در نظر گرفته می‌شود. همچنین این متغیر تأثیری عمده در سبک تمام شده ساختمان دارد. خواه یک سقف شیب‌دار با شیب تند باشد که از سطح خیابان قابل‌مشاهده است، یا یک طراحی سقف با شیب کم با تأثیر بصری کمتر. درک سیستم‌های سقف و چگونگی تأثیر عملکرد آنها در شیب سقف، برای به حداکثر رساندن اثربخشی پوشش بسیار مهم است.

انتخاب پوشش مناسب سقف ساختمان

در هر ساختمانی قبل از اینکه طراحی داخلی آن سلیقه و ذوق معمار را نشان دهد، ظاهر خارجی است که توجه و نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند. یکی از مواردی که در نمای خارجی و جذابیت هر پروژه تأثیر بسیار زیادی دارد، پوشش سقف و نوع آن است. امروزه با تولید متریال جدید در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و استفاده از آنها در سازه، به سازندگان سازه کمک کرده تا پروژه‌های خود را زیباتر از قبل کنند.

سقف‌های شیب‌دار مزایای بسیاری دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد و انواع گوناگون آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. این‌گونه سقف‌ها عموماً از نظر بصری خوشایندتر هستند و دوام بیشتری هم دارند، زیرا آب بلافاصله از روی آنها به پایین می‌ریزد و از ایجاد یخ‌زدگی نیز جلوگیری می‌شود. بااین‌حال سقف‌های شیب‌دار به دلیل متریال اضافی دیگری که برای ساخت آنها لازم است، هزینه بیشتری نسبت به سطوح دیگر دارند.

بررسی تخصصی مزایا و معایب انواع سقف شیبدار و مقایسه آنها

انتخاب شکل سقف دشوارتر از آن است که به نظر می‌رسد. سقف‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند؛ بنابراین مهم است که باتوجه‌به شرایط و مکان جغرافیایی سازه موردنظر، بهترین نوع سقف را انتخاب کنید. سقف‌های شیب‌دار بر اساس نوع طراحی و مصالح مورداستفاده در آن دسته‌بندی می‌شوند. برخی از انواع سقف شیب‌دار عبارت‌اند از:

·         سقف شیروانی مدرن

سقف شیروانی مدرن که بیشتر در ساختمان‌های ویلایی استفاده می‌شود، از تکنولوژی روز در طراحی خارجی سازه بهره می‌برد و به همین دلیل نام مدرن را بر آن نهاده‌اند.

·         سقف شیروانی نامتقارن یا بام نمکدانی

بام نمکدانی دارای طراحی شیب نا‌متقارن و نامساوی است. طراحی سقف نامتقارن به این صورت است که یک طرف سقف بلندتر از طرف دیگر آن می‌باشد و نسبت به دیگری شیب بیشتری دارد. همین امر نمایی متفاوت و جذاب ایجاد می‌کند. خانه‌های نمکدانی را می‌توان شکل تغییریافته طراحی Colonial و Cape Cod به‌شمار آورد. این مدل سقف‌ها بیشتر برای خانه‌های مستقل و جهت افزایش تعداد اتاق‌ها و فضای قابل سکونت مورداستفاده قرار می‌گیرد. از طرفی با بیشتر کردن شیب یک طرف سقف ساختمان، در متریال استفاده شده نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

·         سقف شیبدار فلزی

جنس ورقه‌های سقف شیب‌دار فلزی آلومینیوم، روی و استیل با قابلیت بازیافت است. مس و فولاد ضدزنگ نیز گزینه‌های سقف فلزی هستند، اما هزینه آنها زیاد است و به‌ندرت مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع سقف در شرایط مختلف آب‌وهوایی بسیار مقاوم می‌باشد و به دلیل سبک‌وزن بودن، نصب آسانی دارد. به‌طورکلی سقف‌های فلزی در مقایسه با سایر گزینه‌های سقف کم شیب، دارای عمر طولانی هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند. اما سقف فلزی شیب‌دار معایبی از جمله طرح و رنگ محدود و تغییر در شکل ظاهری با گذشت زمان نیز دارد.

·         سقف شیب‌دار تک بر (سقف تک ضلعی – سقف تک شیب)

سقف شیب‌دار تک بر یا Sloping Roof، نوعی دیگر از سقف‌های شیب‌دار است. این سقف نمای یک سقف شیروانی که وسط آن به دو نیم تقسیم شده است و یا یک سقف مسطح و تخت با زاویه‌ای ٤٥ درجه را در ذهن بیننده مجسم می‌کند. سقف شیب‌دار تک بر همان‌طور که از نامش پیداست تنها یک ضلع دارد. در گذشته این نوع سقف‌ها را بیشتر در سقف بالکن ساختمان و پارکینگ و کلبه استفاده می‌کردند، اما امروزه از آن برای سقف مدرن‌ترین ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود.

نصب سقف شیب‌دار تک بر با خصوصیاتی که دارد کار آسانی است و به دلیل شیب زیاد، آب باران و برف بر روی آن باقی نمی‌ماند و به سمت پایین سرازیر می‌شود. این ویژگی مانع از نفوذ آب به داخل ساختمان می‌گردد. به همین دلیل استفاده از سقف شیب‌دار تک بر در مناطق پربارش گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

البته باید به این موضوع توجه کنید که ساختمان‌هایی که در مناطق بادگیر و طوفان‌خیز واقع شده‌اند، اگر تنها از مدل تک‌بر سقف شیب‌دار استفاده کنند دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد. دلیل این امر آن است که شیب یک‌طرفه این نوع سقف‌ها، باعث واردآمدن خسارات بیشتری به ساختمان می‌شود.

·         سقف شیبدار چهار‌بر (سقف‌های منسرد – سقف چهار شیب)

سقف شیب‌دار چهار‌بر (Mansard Roof) با نام سقف فرانسوی نیز در میان عموم شناخته می‌شود. این نوع سقف متشکل از ٤ پانل است که شیب دو عدد از پانل‌ها دو‌برابر شیب دو پانل دیگر می‌باشد و از به هم پیوستن هر 4 پانل، سقفی با شیب ملایم به وجود می‌آید. به عبارت ساده‌تر، سقف شیروانی فرانسوی متشکل از 4 شیب بر روی سقف است. در پانل‌های پایین‌تر می‌توان پنجره هم در نظر گرفت. بام شیب‌دار چهار‌بر در کشورهای اروپایی نیز محبوبیت بسیاری دارد.

استفاده از سقف شیب‌دار چهار‌بر فضای بیشتر به‌عنوان اتاق زیر شیروانی در اختیار ساکنین ساختمان می‌گذارد. سقف شیب‌دار چهاربر دست طراحان را در طراحی باز می‌گذارد و علاوه بر تنوع زیادی که دارد، امکان گسترش بخش‌هایی از ساختمان در آینده را نیز فراهم می‌کند. اما نکته‌ای که در مورد این نوع سقف شیب‌دار وجود دارد آن است که دو پانلی که شیب ملایم‌تری دارند، در برابر بارش برف‌وباران آسیب‌پذیرتر هستند. همچنین به دلیل پیچیدگی‌هایی که در هنگام طراحی و اجرای سقف شیب‌دار چهاربر وجود دارد، هزینه این‌گونه سقف‌ها بیشتر از انواع دیگر است.

·         سقف شیب دار چندبر

 

سقف شیب‌دار چندبر در تمام جهات گسترده شده و دارای اضلاع کاملاً مساوی است که اتصال آنها در بخش بالایی ساختمان به یکدیگر، تاج سقف را تشکیل می‌دهند. این نوع سقف نیز همانند سقف شیب‌دار چهاربر فضای بیشتری در اختیار ساکنین قرار می‌دهد و گسترش فضا را در بخش‌هایی از ساختمان در آینده امکان‌پذیر می‌سازد. شیب همه‌جانبه در سقف شیب‌دار چندبر باعث مقاومت بیشتر آن در مقایسه با دیگر انواع سقف‌ها شده است.

به‌طورکلی می‌توان گفت که سقف شیب‌دار چندبر مناسب مناطقی است که در معرض بادهای شدید و بارش سنگین برف قرار دارند. از معایب این‌گونه سقف‌ها می‌توان به پیچیدگی طراحی آنها، مصرف بیشتر متریال در هنگام ساخت، احتمال نشت در صورت اجرای غیراستاندارد سقف و زمان اجرای بیشتر آن اشاره نمود.

·         سقف‌های منحنی شکل (Curved Roof)

سقف‌های منحنی یا Curved Roof بسیار به سقف‌های شیب‌دار تک بر شبیه هستند و تنها تفاوت آنها در پانل‌هایشان می‌باشد. پانل‌ها در سقف منحنی، انحنا دارند. در طراحی این نوع سقف‌ها می‌توان میزان انحنای سقف را بسته به سلیقه و نوع نیاز مشخص کرد. استفاده از سقف‌های منحنی شکل جلوه زیبا و منحصربه‌فردی به سازه خواهد بخشید.

·         سقف شیب‌دار پروانه‌ای یا V شکل

سقف شیب‌دار پروانه‌ای که اکثراً در مناطق گرمسیری و استوایی و در منازل مدرن اجرا می‌شود، نصبی کاملاً برعکس سقف‌های شیب‌دار معمولی از نظر بصری دارند. نام این سقف به دلیل تداعی پروانه در حال پرواز در ذهن بیننده به آن اطلاق شده است. این نوع سقف قابلیت نصب پانل‌های خورشیدی را دارد و به همین دلیل می‌توان آن را دوستدار محیط‌زیست نامید.

از دیگر مزایای اجرای سقف پروانه‌ای می‌توان به قابلیت استفاده از نور طبیعی در ساختمان با نصب پنجره در آن، جمع‌آوری آب باران به دلیل نوع طراحی در بخش میانی سقف و طراحی زیبا و چشم‌نواز آن اشاره کرد. این مدل از سقف‌های شیب‌دار به دلیل طراحی خاصی که دارند، کمی گران‌تر از دیگر سقف‌ها هستند و هزینه نصب و نگهداری آن نیز بالا می‌باشد.

مراحل نصب سقف شیروانی یا سقف‌های شیب‌دار

مراحل نصب سقف‌های شیب‌دار عبارت‌اند از:

  • زیرسازی سقف شیروانی
  • پوشش روی زیرسازی سقف شیروانی
  • پوشش تکمیلی و نهایی سقف شیروانی

نصب و اجرای کلیه سقفهای شیبدار ویلایی

اگر قصد ساخت خانه یا ویلایی مدرن دارید و یا در حال ساخت آن هستید و می‌خواهید طرح سقف بام ساختمانتان را از میان طرح‌های لاکچری و زیبای امروزی انتخاب کنید، متخصصان بنیان سقف آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند. ما در راستای طراحی، اجرا و انتخاب بهترین سقف شیروانی با بهترین قیمت از ایده ابتدایی طراحی تا آخرین مراحل اجرا در کنار شما هستیم.

هدف ما این است که با به‌کارگیری تیمی متشکل از افراد حرفه‌ای و باتجربه، سقفی استاندارد و با کیفیت و مطابق با آنچه در ذهن دارید به شما تحویل دهیم. لطفاً از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما تماس بگیرید و با مشاوره رایگان با متخصصان بنیان سقف، بهترین انتخاب را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید